24 czerwca 2024

Cyfrowy nomadyzm – chwilowy trend czy sposób na życie?

Czy cyfrowy nomadyzm zmniejsza produktywność pracownika? Małgosia Kwiatkowska rozmawia z psycholog i trener biznesu Kamil Czajkowski.

Cyfrowy nomadyzm to zjawisko, które zyskało na popularności w ciągu ostatnich lat, szczególnie w dobie rozwoju technologii i zmieniających się modeli pracy. Z raportu MBO Partners Digital Nomads wynika, że ponad 17 milionów amerykańskich pracowników określiło się w ubiegłym roku mianem cyfrowych nomadów – liczba ta wzrosła o ponad 230% od 2019 roku. I na pierwszy rzut oka nie ma się czemu dziwić. Praca zdalna z dowolnego miejsca na świecie daje liczne korzyści. Ale czy nie stawia też przed osobami decydującymi się na ten styl życia wyzwań?

Jednym z największych atutów cyfrowego nomadyzmu jest możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie. Pracownicy nie są przywiązani do jednego biura czy miasta, co pozwala im na podróżowanie, poznawanie nowych kultur i miejsc. Taka elastyczność sprzyja również dostosowywaniu godzin pracy do własnych potrzeb i rytmu dnia. Cyfrowi nomadzi mają unikalną możliwość zanurzenia się w lokalnych kulturach. Mogą uczyć się nowych języków, próbować miejscowych potraw i nawiązywać kontakty z ludźmi z różnych środowisk, co wzbogaca ich osobiste doświadczenia i perspektywy. Z kolei pracodawcy mogą zatrudniać najlepszych specjalistów z całego świata, niezależnie od ich lokalizacji. To otwiera drzwi do większej puli talentów, co jest szczególnie ważne w branżach wymagających wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Dzięki elastycznym godzinom pracy i możliwości wyboru miejsca, cyfrowi nomadzi mogą łatwiej znaleźć balans między życiem zawodowym a prywatnym. Mają szansę pracować w otoczeniu, które ich inspiruje i relaksuje, co może przekładać się na lepsze samopoczucie i wyższą jakość życia. Wiele badań wskazuje, że praca zdalna może też zwiększać produktywność pracowników. Badanie CIONET, Deloitte i VMware Odmrażanie pracy przeprowadzone wśród ponad 100 dużych i średnich firm z różnych sektorów wykazało, że aż 26 proc. przedsiębiorstw zauważyło poprawę produktywności przy wprowadzeniu mobilnego stylu pracy, 46 proc. nie zauważyło zmiany, a tylko 3 proc. stwierdziło spadek wyników. 

Cyfrowi nomadzi, mając większą elastyczność w zarządzaniu swoim czasem, często pracują efektywniej i są bardziej zmotywowani. Możliwość pracy zdalnej i cyfrowego nomadyzmu może zwiększyć satysfakcję pracowników i ich lojalność wobec firmy. Daje im to poczucie zaufania i swobody, co może przekładać się na dłuższy czas zatrudnienia. Z przytoczonego wyżej badania wynika, że cyfrowi nomadzi mają wyższy satysfakcji ze swojej pracy niż większość innych pracowników. 80% cyfrowych nomadów stwierdziło, że jest bardzo zadowolonych ze swojej pracy.

Choć elastyczność jest dużą zaletą, brak stałego miejsca zamieszkania może być jednak równocześnie źródłem stresu. Częste przemieszczanie się wiąże się z koniecznością ciągłego adaptowania się do nowych warunków, co może być męczące na dłuższą metę. Brak stałego kręgu znajomych i rodziny może prowadzić do poczucia samotności. Poznawanie nowych osób nie jest w stanie zastąpić trwałych relacji, których budowanie bywa utrudnione, gdy przebywamy w ciągłym ruchu. Z raportu Buffer State of Remote Work 2020 wynika, że 30% cyfrowych nomadów zmaga się z poczuciem izolacji.

Częste zmiany klimatu, stref czasowych i warunków sanitarnych mogą negatywnie wpływać na zdrowie. W podróży dbanie o zdrową dietę i regularną aktywność fizyczną nie jest łatwe. Z kolei zarządzanie zespołem rozproszonym geograficznie wymaga innego podejścia i narzędzi. Brak fizycznej obecności może utrudniać monitorowanie postępów prac i zapewnianie odpowiedniego wsparcia. Zatrudnianie pracowników z różnych krajów wiąże się z koniecznością dostosowania do różnych przepisów prawnych i kulturowych. Różnice w standardach pracy, przepisach podatkowych i systemach prawnych mogą być wyzwaniem administracyjnym.

Cyfrowy nomadyzm ma zarówno liczne korzyści, jak i wyzwania tak z perspektywy pracownika jak i pracodawcy. Decyzja o wdrożeniu modelu pracy zdalnej powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do specyfiki firmy oraz branży. Kluczowe jest również zapewnienie odpowiednich narzędzi i procesów wspierających efektywną współpracę i bezpieczeństwo danych. Pracodawcy, którzy potrafią skutecznie zarządzać zespołami rozproszonymi, mogą czerpać znaczące korzyści z tego modelu pracy, zwiększając swoją konkurencyjność na rynku.

Czy zatem cyfrowy nomadyzm ma szansę z chwilowego trendu stać się sposobem na życie większej liczby pracowników? Zapraszamy do odsłuchania podcastu. Ale polecamy też inne rozmowy na naszym blogu. W każdym odcinku badamy istotny temat, rozmawiając z ekspertami w danej dziedzinie. To okazja do zgłębienia nowych perspektyw i zdobycia cennych informacji w przystępnej formie.

Wszystkie nasze treści wpisują się w naszą misję - a jest nią odbudowywanie i utrzymywanie efektywnej równowagi. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat programu EAP, skontaktuj się z nami.

Udostępnij

Informacje o autorach

Małgorzata Kwiatkowska

Małgorzata Kwiatkowska

Account Manager

Account Manager ICAS Poland. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Blisko piętnaście lat radiowego i dziennikarskiego doświadczenia przelewa na papier rozmawiając ze specjalistami z różnych dziedzin. Wierzy w moc słowa i w dialog, który prowadzi do zrozumienia drugiego człowieka, ale też samego siebie. Podejmowanie trudnych tematów wymaga odwagi, próby stawienia czoła własnym słabościom i niepewności - ale warto to robić. Wyrażanie tego, czego naprawdę chcemy i aktywne słuchanie innych, budowanie relacji poprzez wymianę myśli prowadzą do rozwoju, a rozwój to jeden z kluczy do spełnienia.

Kamil Czajkowski

Kamil Czajkowski

psycholog, trener biznesu, coach

Szczęśliwy człowiek, studiował filozofię i psychologię ze specjalizacją kliniczną. Zdobywał praktykę w Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodku Pomocy Ofiarom Przemocy. Jest menedżerem z kilkunastoletnim doświadczeniem, od lat prowadzi praktykę psychologiczną jako psycholog i trener biznesu oraz doradca, jest certyfikowanym coachem ICF. Ukończył studia podyplomowe MBA w Wyższej Szkole Bankowej, a obecnie pracuje nad doktoratem na Uniwersytecie Gdańskim. Jest nauczycielem akademickim prowadząc zajęcia z zakresu psychologii marketingu, sprzedaży, obsługi klienta oraz kompetencji menedżerskich, przywództwa i motywacji. Spełniony mąż i ojciec, z zamiłowania muzyk grającym na gitarze i pianinie. Kamil Czajkowski - a happy man, studied philosophy and psychology with a clinical specialization, gained experience in Crisis Intervention Center and Support Center for Victims of Violence, is a manager with many years of experience, has been running a psychological practice for years as a psychologist, business trainer, and consultant, is a certified ICF coach, completed MBA postgraduate studies at the WSB Gdańsk, and is currently working on a Ph. D. at the University of Gdańsk, he is an academic teacher conducting classes in the field of marketing psychology, sales, customer service and management skills, leadership and motivation, a fulfilled husband and father, who is a musician in his spare time, playing the guitar and piano.