22 sierpnia 2024

Koszt czy inwestycja? – rozwój pracowników z perspektywy firmy

Czy rozwój pracowników zawsze jest dla pracodawcy opłacalny? Kiedy jest to inwestycja, a kiedy stracona szansa? O tym trener biznesu i coach Kamil Czajkowski.

Brak jasnej ścieżki kariery to, według badań Work Institute, główny powód odejść z pracy. Pracownicy chcą mieć szansę na rozwój niezależnie od tego, czy chodzi o awans, podnoszenie kompetencji, czy też o kontynuowanie edukacji. A prawie 24% z nich nie widzi dla siebie takich możliwości w organizacji, w której pracuje. W rezultacie, tacy pracownicy często decydują się na odejście, szukając bardziej perspektywicznych miejsc pracy.

Joey Coleman w swojej książce Never lose an employee again analizuje ponad 50 przypadków z całego świata wskazując, że od 20% do 60% pracowników odchodzi z pracy przed upływem stu dni od zatrudnienia. Te dane wyraźnie pokazują, jak istotne jest stworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani i mają jasno zdefiniowaną ścieżkę rozwoju. 

Opracowanie programu szkoleniowego dostosowanego do indywidualnych potrzeb pracowników nie jest tylko jednorazowym wydatkiem, lecz strategiczną inwestycją w przyszłość organizacji. Takie programy przynoszą długoterminowe korzyści, które obejmują zwiększenie produktywności, zmniejszenie rotacji pracowników, podniesienie poziomu ich zaangażowania oraz poprawę komunikacji i morale w zespole. Organizacja, która może poszczycić się wykwalifikowanym i zadowolonym personelem, osiąga wyższą wydajność, co bezpośrednio przekłada się na jej konkurencyjność na rynku. 

Istnieje jednak ryzyko, że mimo oferowania jasnej ścieżki rozwoju, pracownik zdecyduje się na odejście. Czy oznacza to, że inwestycja w jego rozwój była błędem? Niekoniecznie. Nawet jeśli pracownik odchodzi, organizacja zyskuje reputację miejsca, które inwestuje w ludzi, co może przyciągnąć nowych, ambitnych kandydatów. Co więcej, wiedza i umiejętności nabyte przez pracownika oraz wykorzystywane na co dzień w trakcie jego zatrudnienia mogą nadal przynosić firmie korzyści po jego odejściu, a zbudowana przez niego sieć kontaktów i relacji może okazać się cennym zasobem dla organizacji w dłuższej perspektywie.

Stały rozwój to konieczność w obliczu szybkich zmian zachodzących w świecie pracy. Badania wskazują, że nawet 50% obecnych zawodów może zostać zautomatyzowanych w ciągu najbliższych dekad. W takim świecie pracownicy muszą być przygotowani do ciągłego uczenia się, elastyczności w podejściu do swoich kompetencji i adaptacji. Dlatego inwestowanie w ich rozwój staje się kluczowym elementem przetrwania i rozwoju organizacji.

Ważne jest, aby zarządzający zwracali większą uwagę na jakość przywództwa i standard zarządzania wśród swoich menedżerów. To oni kształtują kulturę organizacyjną i mają bezpośredni wpływ na zaangażowanie oraz satysfakcję pracowników. Liderzy powinni rozwijać swoje kompetencje przywódcze, by móc skutecznie identyfikować potrzeby swoich zespołów i dobierać odpowiednie programy szkoleniowe. Dzisiejszy przywódca nie powinien jedynie egzekwować poleceń, ale przede wszystkim współpracować, rozumieć i prowadzić dialog z pracownikami. 

Czy jednak należy szkolić zawsze i każdego? Kluczowe jest, by robić to mądrze. U podstaw każdego programu szkoleniowego powinna leżeć szczera rozmowa z pracownikami, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań. Tylko w ten sposób można zapewnić, że inwestycja w rozwój zespołu przyniesie oczekiwane rezultaty zarówno dla pracowników, jak i dla organizacji.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy budowaniu planu rozwojowego organizacji, w rozmowie z Małgosią Kwiatkowską, podpowiada trener biznesu i coach Kamil Czajkowski. Zapraszamy do odsłuchu.

Polecamy też inne podcasty na naszym blogu. W każdym odcinku badamy istotny temat, rozmawiając z ekspertami w danej dziedzinie. To okazja do zgłębienia nowych perspektyw i zdobycia cennych informacji w przystępnej formie. Wszystkie nasze treści wpisują się w naszą misję - a jest nią odbudowywanie i utrzymywanie efektywnej równowagi. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat programu EAP, skontaktuj się z nami.

Udostępnij

Informacje o autorach

Małgorzata Kwiatkowska

Małgorzata Kwiatkowska

Account Manager

Account Manager ICAS Poland. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Blisko piętnaście lat radiowego i dziennikarskiego doświadczenia przelewa na papier rozmawiając ze specjalistami z różnych dziedzin. Wierzy w moc słowa i w dialog, który prowadzi do zrozumienia drugiego człowieka, ale też samego siebie. Podejmowanie trudnych tematów wymaga odwagi, próby stawienia czoła własnym słabościom i niepewności - ale warto to robić. Wyrażanie tego, czego naprawdę chcemy i aktywne słuchanie innych, budowanie relacji poprzez wymianę myśli prowadzą do rozwoju, a rozwój to jeden z kluczy do spełnienia.

Kamil Czajkowski

Kamil Czajkowski

psycholog, trener biznesu, coach

Szczęśliwy człowiek, studiował filozofię i psychologię ze specjalizacją kliniczną. Zdobywał praktykę w Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodku Pomocy Ofiarom Przemocy. Jest menedżerem z kilkunastoletnim doświadczeniem, od lat prowadzi praktykę psychologiczną jako psycholog i trener biznesu oraz doradca, jest certyfikowanym coachem ICF. Ukończył studia podyplomowe MBA w Wyższej Szkole Bankowej, a obecnie pracuje nad doktoratem na Uniwersytecie Gdańskim. Jest nauczycielem akademickim prowadząc zajęcia z zakresu psychologii marketingu, sprzedaży, obsługi klienta oraz kompetencji menedżerskich, przywództwa i motywacji. Spełniony mąż i ojciec, z zamiłowania muzyk grającym na gitarze i pianinie. Kamil Czajkowski - a happy man, studied philosophy and psychology with a clinical specialization, gained experience in Crisis Intervention Center and Support Center for Victims of Violence, is a manager with many years of experience, has been running a psychological practice for years as a psychologist, business trainer, and consultant, is a certified ICF coach, completed MBA postgraduate studies at the WSB Gdańsk, and is currently working on a Ph. D. at the University of Gdańsk, he is an academic teacher conducting classes in the field of marketing psychology, sales, customer service and management skills, leadership and motivation, a fulfilled husband and father, who is a musician in his spare time, playing the guitar and piano.