17 lipca 2024

Zatrudniasz całego człowieka. Poczucie własnej wartości pracowników

Wysokie poczucie własnej wartości u pracowników to także zwiększona pewność siebie, która przekłada się na skuteczne przywództwo i sukces organizacji

Świadomość tego, kim jesteśmy, akceptacja oraz szacunek wobec swoich mocnych i słabych stron pełnią ważną rolę w życiu zawodowym. Raport Gitnux wykazał, że 93% osób na całym świecie uważa pewność siebie za kluczowy czynnik sukcesu na rynku pracy. Postrzeganie to odzwierciedla powszechne zrozumienie, że ta cecha nie tylko rozwiązuje wyzwania, ale także przyczynia się do skutecznej komunikacji, asertywnego podejmowania decyzji i zdolności przywódczych. W dzisiejszym wysoce konkurencyjnym środowisku staje się kompetencją zawodową, która może wyróżniać jednostki i napędzać ich karierę.

A czym jest pewność siebie? Wiarą danej osoby we własne zdolności, umiejętności lub możliwości. Przede wszystkim jest to wewnętrzne przekonanie o tym, do czego jesteśmy zdolni, jakie wyzwania możemy pokonać i jakie cele jesteśmy gotowi osiągnąć.

Zwiększona satysfakcja z pracy jest jedną z korzyści płynących z podnoszenia samooceny pracowników. Osoby o wyższej samoocenie są bardziej zadowolone z pełnionych ról i obowiązków, co prowadzi do mniejszej rotacji. Ponadto, są bardziej skłonne do podejmowania inicjatywy i proaktywnego wykonywania zadań. Wzmocnione zostaje poczucie odpowiedzialności, co skutkuje wyższą wydajnością. Odporność i zdolność adaptacji również wzrastają, ponieważ pracownicy o silnej samoocenie są lepiej przygotowani do radzenia sobie ze stresem.

Osoby o wysokiej samoocenie skuteczniej działają w zespole, lepiej się komunikują i są otwarte na feedback, co redukuje konflikty i promuje harmonijne środowisko pracy. Zwiększona kreatywność i innowacyjność są naturalnym rezultatem tego procesu, gdyż pracownicy, którzy czują się cenieni i pewni siebie, chętniej wnoszą innowacyjne pomysły. Pewność siebie wpływa też na motywację wewnętrzną, prowadząc do większego zaangażowania w działania zawodowe. Zmotywowani pracownicy są bardziej oddani celom i wizji organizacji.

Tymczasem według wyżej wymienionego raportu, 85% ludzi twierdzi, że często zaniża poczucie własnej wartości. Dlatego właściwe zarządzanie samooceną jest tak istotne. Organizacje powinny tworzyć środowisko pracy, które promuje równowagę poprzez regularne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej, oferowanie możliwości rozwoju zawodowego, otwieranie się na inkluzywność, a także zapewnianie wsparcia emocjonalnego i mentoringu. Tylko poprzez holistyczne i świadome podejście można zbudować zespół pracowników o zdrowym poczuciu własnej wartości, co przyniesie korzyści zarówno jednostkom, jak i całej organizacji. 

Skuteczne przywództwo wymaga dziś połączenia umiejętności technicznych, inteligencji emocjonalnej i często pomijanej pewności siebie. A ta sprzyja pozytywnemu postrzeganiu siebie, umożliwiając liderom podejmowanie ryzyka, wytrwanie w wyzwaniach i skuteczne radzenie sobie ze stresem. Co ważne, uznaje ona, że niepowodzenia i wątpliwości są częścią podróży, podkreślając transformacyjną moc wrażliwości i autentyczności. Dlatego tak istotne jest, by zacząć od siebie, budując swoje poczucie własnej wartości.

Jak to zrobić, w rozmowie z Małgosią Kwiatkowską, radzi trenerka biznesu i coach Hania Wąż. Zapraszamy do odsłuchania podcastu. Polecamy też inne rozmowy na naszym blogu. W każdym odcinku badamy istotny temat, rozmawiając z ekspertami w danej dziedzinie. To okazja do zgłębienia nowych perspektyw i zdobycia cennych informacji w przystępnej formie.

Wszystkie nasze treści wpisują się w naszą misję - a jest nią odbudowywanie i utrzymywanie efektywnej równowagi. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat programu EAP, skontaktuj się z nami.

Udostępnij

Informacje o autorach

Małgorzata Kwiatkowska

Małgorzata Kwiatkowska

Account Manager

Account Manager ICAS Poland. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Blisko piętnaście lat radiowego i dziennikarskiego doświadczenia przelewa na papier rozmawiając ze specjalistami z różnych dziedzin. Wierzy w moc słowa i w dialog, który prowadzi do zrozumienia drugiego człowieka, ale też samego siebie. Podejmowanie trudnych tematów wymaga odwagi, próby stawienia czoła własnym słabościom i niepewności - ale warto to robić. Wyrażanie tego, czego naprawdę chcemy i aktywne słuchanie innych, budowanie relacji poprzez wymianę myśli prowadzą do rozwoju, a rozwój to jeden z kluczy do spełnienia.

Hanna Wąż

Hanna Wąż

trenerka biznesu, coach i konsultantka kryzysowa

Pracowała jako menadżer, lider projektu, dyrektor, a dziś wspiera jednostki, zespoły i organizacje w ponad 20 krajach świata. Specjalizuje się w rozwijaniu szeroko pojętej prawidłowej komunikacji w organizacjach i zespołach. Prowadzi wykłady, warsztaty i treningi zarządzania różnorodnością, prowadzenia trudnych rozmów, zarządzania sytuacją kryzysową i pracownikami w kryzysie, w szerokiej perspektywie łączącej efektywność pracy z bezpieczeństwem psychologicznym zespołu.